Direktlänk till inlägg 7 februari 2015

Baka matbröd

Av mormit - 7 februari 2015 11:44

Idag har jag bakat på morgonen. Så nu luktar det så gott här hemma. Jag fick tips från en delad länk på Facebook. Brödet skulle bara jäsa en gång i form av en limpa.

Jag minns när mamma skulle baka, då var det aldrig bara en sorts bröd utan hon passade på att göra flera olika sorter när hon ändå var igång. Det skulle vara så mycket fikabröd eller "dopp" som de sa i byn där jag bodde. Vi hade ofta besök av släkt och vänner och mamma skulle alltid bjuda på mat och kaffe med dopp, ingen fick gå därifrån utan att åtminstone fått kaffe med dopp.

Mamma brukade baka många olika kaksorter, det skulle helst vara sju sorter förstås. Sen skulle det vara kanelbullar, vetelängder, sockerkaka eller chokladkaka med glasyr och kokos, veteskorpor, mandelkubb och helst även munkar. Tänk vad hon slet med all bakning, som om hon inte hade nog med arbete ändå. Det här var på 1960-talet. Sen trappades det ner på antalet sorter men det skulle alltid finnas bullar, sockerkaka, veteskorpor och småkakor. Hon var alltid så gästvänlig och givmild min mamma.

Ibland hade hon och några släktingar storbak, då var det matbröd som skulle bakas. Då brukade de vara tre-fyra stycken i vår bryggstuga, för att få bra flyt på knådning, kavling och att grädda bröden. Det fanns en vedeldad bakugn i bryggstugan och de använde en lång brödspade när de la in bröden på gräddning. De bakade olika sorters tunnbröd för det mesta.

Farmor bakade alltid potatisbröd ell "pärenbrö" som hon sa. Det var ett tunnbröd som var fantastisk gott, lika gott mjukt som hårt. Jag ska baka sånt bröd nån gång framöver har jag tänkt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mormit - 4 juni 2016 16:51

Idag har jag varit på loppis i Hågelby. Så skönt att det inte var lika varmt idag som det var igår. Jag handlade inte mycket men en blommig tunika och ett halsband blev det. Naturligtvis tog jag även en promenad i parken. I Brunnsparken satt jag ...

Av mormit - 4 juni 2016 16:42

Igårkväll hade vi en fin eftermiddag med jobbet i Hågelbyparken. Eftermiddagen började med att vi fick lyssna till den duktiga ståuppkomikern Eric Löwenthal. Vi skrattade och svettades (en mycket varm dag var det och mycket skratt blev det). Mycke...

Av mormit - 3 juni 2016 20:49

Älskar syrener! När jag var liten så blommade syrenerna senare än nu, ungefär vid midsommar. På midsommaraftonen brukade min pappa gå ner till hagen nedanför vårt hus och såga ner några små björkar. Sen satte han dom vid vår trappa upp till ingånge...

Av mormit - 6 februari 2016 17:26


Nu har jag varit på mässan och det fanns mycket intressant att titta på. Men smakar det så kostar det. Hann med en intressant föreläsning om att köpa bostad i Spanien också. Tänk om man kunde bo där nere under vinterhalvåret och så komma hem när vår...

Av mormit - 6 februari 2016 13:49

Nu var det längesen jag skrev nåt här igen. Jag glömmer helt enkelt bort att skriva. Jag har så fullt upp med Facebook och Instagram. Nu sitter jag på pendeltåget mot Helenelund, jag ska till Kistamässan. Så här mitt i vintern så drömmer man sig ti...

Ovido - Quiz & Flashcards