Alla inlägg under mars 2014

Av mormit - 26 mars 2014 22:59

Idag fick jag ett tråkigt besked. Min faster Judith dog någon gång under natten.
Hon har en speciell plats i mitt hjärta.

Som barn bodde jag nära henne och vi träffades ofta. Hon var alltid så snäll och gästvänlig. Jag kan inte minnas att jag sett henne på dåligt humör någon gång, hon var alltid glad och tog sig tid.
Från 60-talet när jag var liten, så minns jag speciellt en sak som jag brukar prata om ibland när jag blir sugen på Coca Cola. När jag hälsade på hemma hos henne så brukade hon bjuda på Coca Cola, i 33cl glasflaskor. Med sugrör förstås. Då var det fest!
Skulle jag ha kläder så gick jag till faster Judith som var otroligt duktig på att sy. Hon sydde allt möjligt, klänningar, byxor, v-jeans, jackor, festkläder och till och med min studentklänning.

Behövde något lagas så gick vi till faster Judith. Behövde vi skjuts någonstans så ställde hon upp och skjutsade.
När vi behövde gå till hårfrissan....ja då gick vi till faster Judith. Hon kunde fixa det mesta. Så var det!
Jag har t.o.m arbetat tillsammans med faster Judith på 70-talet. Hon var en mycket bra arbetskamrat. Hon hade så mycket roligt att berätta. Det var alltid så roligt på rasterna tillsammans med henne.

Nu finns hon inte kvar.

Himlen har fått en underbar ängel.

Sov gott kära faster!

Av mormit - 22 mars 2014 11:09

Jag tycker mycket om gamla burkar, speciellt såna som jag har en relation till.
Som den här gamla Oboyburken. Hur många gånger satt jag inte framför den burken och läste texten. Väntade på att allt pulver som jag hällt i mjölkglaset skulle sjunka till botten innan jag rörde om med en speciell sked, som mamma köpt på en TupperWaredemonstration eller Plastparty som de sa där uppe. Skeden var i plast...förstås...och hade ett långt skaft som samtidigt var ett sugrör. Önskar att jag haft skeden kvar.

Av mormit - 19 mars 2014 21:48

Idag har det snöat mycket! Jag var nyss ut och skottade. Det var så tungt! Hoppas det var sista gången den här våren.
I morgon är det vårdagjämning.

Av mormit - 18 mars 2014 19:36

Idag har jag varit och lyssnat på dottern som hade lunchkonsert i kyrkan. Hon spelade så otroligt bra. Hon fick mycket beröm förstås.
Nu är det ju inte bara att sätta sig ner vid flygeln och spela. Det ligger många timmars övning bakom förstås. Nu har hon övat extra mycket eftersom hon sökt till musikutbildning på olika högskolor. För att komma in på sådana utbildningar måste man göra musikprov. Så det har varit flera timmar vid pianot varje dag en tid.
Vill man något väldigt gärna så måste man också jobba för det. Det gör hon!

Av mormit - 15 mars 2014 19:26

Idag har det varit Chopinmaraton i kyrkan. Jag har varit där och jobbat i köket och med serveringen. Men när min dotter spelade så var jag inne i kyrkan och lyssnade så klart. Hon spelade jättebra! Nu sitter jag i församlingsrummet och har just avnjutit en god buffé och det börjar bli dags att bryta upp. Tror jag tar en promenad och dottern får ta bilen hem.

Av mormit - 12 mars 2014 18:36

Idag hade vi planeringsdag på jobbet. Dagen började med kaffe och smörgås. Lunch på restaurang, för min del blev det strömming med potatismos, rårörda lingon och skirat smör.
Vi har jobbat med olika frågor som rör vår verksamhet. Dagen gick ganska fort, även om vi blev trötta mot slutet av dagen.

Sol

Av mormit - 8 mars 2014 12:28

Vilken härlig dag det är idag, solen skiner och värmer!
Jag har varit ute och krattat och klippt bort gamla blomstjälkar.
Jag har sett att det blir en hel del arbete på tomten nu framöver. Det har vuxit upp en massa gräs mellan stenplattorna på uteplatsen och det brukar vara jobbigt att få bort. Det vore kanske bättre att så "kortväxande" gräs i mellanrummen istället.
Häcken borde klippas rejält! Men det tror jag inte att jag orkar göra.
Nu ska jag passa på att sitta och njuta i solen en stund, vid min kära mur, som blivit lite mossig.

[Bild]

Av mormit - 6 mars 2014 18:56

Igår var jag på facklig utbildning, Demokratidag i Huddinge Folkets Hus. Där fick vi lära oss hur vi ska inspirera våra arbetskamrater till att gå och rösta vid årets två val. Jag tror inte att det kommer att bli så särskilt svårt.

Att inte gå och rösta är detsamma som att vara nöjd med vilken regering som helst och då ska man inte klaga sen.

Om man inte är så politiskt intresserad så kan man på ganska enkelt sätt, utan att det tar för mycket tid i anspråk, sätta sig in i vad de olika partierna står för.

EU-valet är den 25 maj, valuppstarten är nu på lördag.

Den 14 september är det dags för Riksdagsvalet.

Jag minns första gången jag var med och röstade i Riksdagsvalet år 1976. Då hade socialdemokraterna styrt i Sverige i många år. Men då blev det regeringsskifte.

När jag var liten fick jag följa med min pappa, till vallokalen i Källsjöns byskola. Han brukade hjälpa till i vallokalen och med rösträkningen. När allt var klart fick jag alla överblivna röstsedlar att rita på. Oj vad jag ritade! De var även bra att vika flygplan  av. Minns att mamma klagade över att det låg lappar överallt.







Ovido - Quiz & Flashcards