Direktlänk till inlägg 3 februari 2015

Vinterväglag och sparkföre

Av mormit - 3 februari 2015 20:53

I helgen när vi var ute på en tur med bilen, var vägarna snöiga och kladdiga, de var naturligtvis saltade. Mycket spolarvätska gick det åt. Men halt var det inte! På vägen hem hade vägen plogats och så hade det frusit på. Då blev det snorhalt och lite avåkningar här och där. Det var så lurigt, det hade varit plusgrader under dagen men sen blivit ett par minus. Många här i Stockholmsområdet åker med allrounddäck och de är verkligen inte bra. Vi lurades att köpa såna allrounddäck förut, man skulle inte få köra inne i stan på vissa gator om man hade dubbdäck. Hur ofta kör man inne i stan? Jag gör det aldrig i alla fall. Det är enklast att åka kommunalt. Även billigast! Det är dyrt att parkera.

Då tänker jag tillbaka på hur det var på landet där jag bodde som barn. Det var mycket snö på vintrarna. Plogbilen höll oftast snön borta och med vägskrapan fixade de till så vägen blev slät. Det var vinterväglag och alla visste att det var halt och anpassade hastigheten efter det. Snön var vit och bilrutorna var rena.

Ibland när det blev alltför halt så kom de och grusade vägen. Det gillades inte av alla som brukade använda sparkstötting, vilket de flesta gjorde. Då gick det inte att åka fort med sparken för då kunde det hända att man körde på nån grusfläck och då blev det tvärstopp.

Här har det varit fint sparkföre några dagar i januari och jag önskade att jag hade haft min spark kvar. Den gav jag bort när jag flyttade från Sunsvall, trodde väl inte att man kunde använda sparkstötting i Stockholm. Men det är ju inte så ofta man kan det heller, ett par dagar om året kanske....och just de dagarna skulle jag vilja glida iväg på en sparkstötting. En härlig känsla!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mormit - 4 juni 2016 16:51

Idag har jag varit på loppis i Hågelby. Så skönt att det inte var lika varmt idag som det var igår. Jag handlade inte mycket men en blommig tunika och ett halsband blev det. Naturligtvis tog jag även en promenad i parken. I Brunnsparken satt jag ...

Av mormit - 4 juni 2016 16:42

Igårkväll hade vi en fin eftermiddag med jobbet i Hågelbyparken. Eftermiddagen började med att vi fick lyssna till den duktiga ståuppkomikern Eric Löwenthal. Vi skrattade och svettades (en mycket varm dag var det och mycket skratt blev det). Mycke...

Av mormit - 3 juni 2016 20:49

Älskar syrener! När jag var liten så blommade syrenerna senare än nu, ungefär vid midsommar. På midsommaraftonen brukade min pappa gå ner till hagen nedanför vårt hus och såga ner några små björkar. Sen satte han dom vid vår trappa upp till ingånge...

Av mormit - 6 februari 2016 17:26


Nu har jag varit på mässan och det fanns mycket intressant att titta på. Men smakar det så kostar det. Hann med en intressant föreläsning om att köpa bostad i Spanien också. Tänk om man kunde bo där nere under vinterhalvåret och så komma hem när vår...

Av mormit - 6 februari 2016 13:49

Nu var det längesen jag skrev nåt här igen. Jag glömmer helt enkelt bort att skriva. Jag har så fullt upp med Facebook och Instagram. Nu sitter jag på pendeltåget mot Helenelund, jag ska till Kistamässan. Så här mitt i vintern så drömmer man sig ti...

Ovido - Quiz & Flashcards