Alla inlägg under februari 2013

Av mormit - 23 februari 2013 21:32

Sitter och tittar på melodifestivalen. Ikväll har vi nöjet att ha yngsta sonen och hans flickvän här. Har ännu inte hört nån vinnarlåt. Men kanske lika bra att vi inte har en vinnarlåt i år igen. Det kanske blir lite för dyrt för vårt land.
Hitintills gillar jag 7:an med Therese bäst. Nu sjunger Ulrik Munther, utan keps...Sylvia Vrethammar var min idol en gång i tiden, jag tyckte hon var så snygg och sjöng så bra. Det var på 1960-talet och i det populära lördagsprogrammet Hylands Hörna. På Hylands Hörna tittade vi alltid när jag var barn. För det mesta hade vi besök av minst en släktingfamilj, oftast var det en faster med familj från Lövtjärn. Tv:n fanns uppe hos min farmor och farfar, så där var vi och tittade på Hyland, som vi sa.
Farfar var den förste som köpte TV i trakten, då när TV:n kom på 50-talet. Då samlades det massor av folk hemma hos oss, ibland bara för att se testbilden eller kanske var det oftast så, det fanns ju inte så mänga program på den tiden. Det minns inte jag för jag var inte ens född då.
Före Hylands Hörna började så var det Flintstones eller som vi sa, familjen Flinta. Det fick man inte missa, den enda tecknade serien. Jag tror i alla fall inte att det fanns några fler serier som var tecknade på den tiden.
Efter Hylands Hörna blev det Bröderna Cartwright. Det var en spännande serie om cowboys och indianer. Då var jag ganska trött och brukade krypa ner på golvet till min pappa som redan låg där för att räta ut ryggen efter en hård vecka med skogsarbete. På den tiden arbetade man även halva lördagar! Vi gick även i skolan på lördagar t.o.m det år jag gick i fjärde klass.
Jag fick ligga på pappas arm och somnade innan programmet var slut och pappa fick bära ner mig till sängen. Min farmor och farfar bodde på övervåningen och vi där nere.
Ralph och Ulrik....Vi får se hur det går med melodifestivallåtarna framöver....

Av mormit - 23 februari 2013 20:25

Idag har vi varit hos son, sonhustru och barnbarn/barnbarnen (ett barnbarn ligger i sonhustruns mage).
En trevlig dag, innehållande allt möjligt som secondhandbesök, promenad på Mälarens is, en fantastiskt god middag och framförallt trevlig samvaro med nära och kära.

Av mormit - 22 februari 2013 15:48

Idag ska jag fixa till håret. Just nu sitter jag med en stor plasthuva på huvudet.
Spegeln framför mig är riktigt fin. Hoppas frisyren blir riktigt bra!

Av mormit - 19 februari 2013 18:34

Min symaskin slutade fungera förra veckan. Svårt att vara utan! Så jag beställde en ny på lördagkväll!
Idag fick jag ett meddelande att den kommit till DHLs utlämningsställe.
Min snälla man ryckte ut som bärhjälp och jag hämtade ut den efter jobbet.
Nu ska jag packa upp den, hoppas den är hel! Kartongen var lite misshandlad.

Av mormit - 14 februari 2013 20:25

Idag är det alla hjärtans dag! På fruktfatet ligger ett fint äpple,som min man köpt.
Googlade lite om den här dagen och såg att den äldsta bevarade Valentinhälsningen är från 1477, då en ung kvinna skickade en sådan hälsning till sin trolovade.
Det var på 1960-talet som dagen började firas i lite större utsträckning, läser jag vidare. Flera miljoner rosor säljs i Sverige denna dag.
Jag minns inte när jag började fira alla hjärtans dag. Vi firade inte dagen när jag bodde hemma hos mina föräldrar i alla fall. Men det kanske var nån gång på 80-talet.
Jag tycker att alla dagar ska vara alla hjärtans dagar.


Av mormit - 11 februari 2013 20:59


Jag tror att det finns skyddsänglar. Det grundar sig på en upplevelse jag hade för många många år sedan.
Jag var på väg med bil till mitt arbete. Som vanligt körde jag med ganska hög hastighet för att inte komma för sent. Jag bodde på landet och vägarna var kantade med skog. Helt plötsligt, strax före en tvär kurva, tvärbromsade jag. Till synes helt utan anledning. Jag kunde omöjligt ha sett vad som fanns mitt i vägen precis där kurvan slutade. Men där stod en älgtjur. Hade jag inte bromsat så hade det varit mos av både mig och älgen.
Jag har ofta funderat över vad det var som gjorde att jag bromsade. Det måste finnas skyddsänglar. Vad skulle det annars ha varit?
Jag är mycket tacksam över att jag bromsade den gången. Förstås!

Av mormit - 10 februari 2013 17:33

Nu är det dags att provsmaka!

Av mormit - 10 februari 2013 17:24

Det blev några skorpor också!
Min mamma brukade alltid bjuda på hembakade skorpor. Sååå gott!

Ovido - Quiz & Flashcards