Alla inlägg den 5 februari 2013

Av mormit - 5 februari 2013 21:08


I mitten av 70-talet fick jag en pengablomma av min mamma. Hon sa att den skulle spegla min ekonomi, växte den så skulle jag ha bra ekonomi och om den inte mådde bra så var jag fattig. Den har genom åren växlat mellan att växa och bli jättestor och så har den vissnat ner och bara lite har blivit kvar av den.
För ett par år sedan vissnade den ner helt, vilket gjorde mig väldigt ledsen. Jag är inte säker på att den följt min ekonomi helt och hållet. Kanske var den allra vackrast under den tid då jag hade minst med pengar. Om jag minns rätt.

Av mormit - 5 februari 2013 21:00


Jag har ända sedan jag var barn tyckt om växter av olika slag. Det kanske började redan när jag var riktigt liten och min farmor tog mig med ut och bjöd mig på ängssyra. Hon kallade ängssyran för surstrånk. Jag minns att det var högt gräs där på baksidan av huset i Knottåsen, där jag bodde mina första tre år. För att komma dit fick vi gå förbi jordkällaren, där det växte smultron. Där brukade vi se ormar ibland och där fick jag inte gå.
När vi sedan flyttade till Källsjön så brukade jag vara med min farmor ute i grönsakslandet och i hennes stenparti där många fina blommor hade sin plats. Stenpartiet kallade hon för stenröset och där varnade hon mig för att det kunde finnas ormar. Så vi stampade och hade gummistövlar på oss när vi var där och påtade i jorden. Där fanns alla möjliga sorters blommor som förgätmigej, kejsarkronor, pioner, åbrodd och borstnejlikor.
När jag började i gymnasiet, så flyttade jag till Gävle, det var för långt att pendla och så fanns det inga kommunikationer från byn som skulle passa. Det var skolbussen som man kunde åka med på vardagar.
I Gävle bodde jag inneboende hos en gammal tant först, men efter en månad hittade jag ett rum hos en barnfamilj ganska nära Vasaskolan där jag gick. De bodde i ett stort gammalt hus i en fin våning.
I den stora matsalen hade de en mycket vacker krukväxt. En dag tog jag mod till mig och "tjuvade" en liten stickling. Den har varit vacker under nästan 40 år, men för någon vecka sedan fick jag klippa ner den för den hade drabbats av skadedjur i jorden. Jag sparade några grenar av den och hoppas att den kommer att överleva. Gör den inte det så kommer jag att sakna den. Det är den som syns på den nedre bilden.

Ovido - Quiz & Flashcards