Alla inlägg under maj 2014

Av mormit - 30 maj 2014 23:03

Tänk vad svårt det känns att radera bilder på IPhonen. Fast jag sparat allt på en hårddisk. Det känns som om allt blir förlorat om jag raderar. Säkert bara för att jag inte har några papperskopior på bildena.
Men nu ska jag städa upp bland alla bilder och se till att jag har nog med utrymme för nya bilder i fortsättningen. Vill inte vara i den situationen att när jag ser något som ska fotas och så öppnas inte kameran för det är fullt i minnet?
Tänker på när jag började fota på slutet av 60-talet. Då hade jag en Instamatickamera och köpte film som sen skulle framkallas till papperskopior. Det gavs inte mycket utrymme för att misslyckas för det kostade för mycket.
Nu har man ingen prestationsångest....bara att fota en massa bilder och framkalla eller skriva ut nån enstaka lyckad bild.
Det är helt klart roligare att ta bilder nu.
Minns lådkameran som mina föräldrar fotograferade med. Vilka bra bilder det blev!
Jag har en svärdotter som är otroligt bra på att ta bra bilder. Hon kan verkligen fånga ögonblicket när det är som bäst! Önskar henne lycka till!

Av mormit - 30 maj 2014 13:41

Med ojämna mellanrum så glömmer jag bort att jag har en blogg eller jag kanske förtränger att jag har en. Hursomhelst så har det hänt nu igen.
Det har varit en hektisk tid nu och när jag inte känt mig helt frisk så tar det på krafterna. Jag har känt mig stressad och då blir jag glömsk. Mycket som jag annars har i huvudet får jag skriva ner för att komma ihåg under såna här perioder. Ibland glömmer jag att skriva ner och då blir det ännu mer att göra.
Så i helgen ska jag göra som katten gör på bilden nedan. Om det slutar regna!

Av mormit - 20 maj 2014 19:39

Idag dök plötsligt glada minnen från 70-talet upp.
Jag var på avtackning av en glad pensionär med jobbet och där hamnar jag mittemot en trevlig kvinna. Vi börjar prata och det visar sig att vi hade en del gemensamt.
När hon berättade var hon var född så väcktes gamla minnen till liv. Jag kom ihåg korvautomaten som fanns där i byn. Dit vi brukade åka sena kvällar och på nätter då vi kände oss hungriga. Stoppade in lite pengar i myntinkastet och ut kom en korv i ett plastfodral och ett korvbröd i plast och senap och ketchup förstås. Då säger hon att det var hennes pappa som ägde den.
Ja, det var många runt bordet som fick sig ett gott skratt! En korvautomat! Men den var väldigt populär där i byarna, där affärerna stängde tidigt och korvkioskar inte fanns i varje by.

Av mormit - 17 maj 2014 20:12

Äntligen har vi fått lite värme! Jag har verkligen haft en riktig mysdag.
Dagen avslutades med vårens första grillning. Gott!

Av mormit - 12 maj 2014 19:40

Igår bokade jag en tågresa. Det är inte ofta det händer. Tänk så enkelt det är, bara att klicka i önskad resa och sen skriva ut biljetten.
Det fanns ingen prisskillnad mellan 1:a klass och 2:a klass med platsbiljett. När man åker 1:a klass ingår platsbiljett och med klass 2 ska den bokas. Då var ju valet lätt!
Det fick mig att tänka tillbaka på min första lite längre tågresa. Den gick från Gävle till Stockholm. Biljetten köptes på stationen i biljettluckan. Den var gjord av kartong och ganska liten. Den har jag sparat och kanske hittar jag den nån gång när jag städar.

Av mormit - 11 maj 2014 23:20

Igår var det dags för Eurovision Song Contest och jag tänkte titta och dessutom hålla mig vaken.
Förberedde mig genom att ta en liten Power Nap innan.
Jag vet inte varför det ska vara så svårt att hålla sig vaken vid det hör programmet. Tror det hänt en gång att jag varit vaken genom hela programmet de senaste tjugo åren.
I år klarade jag att vara vaken en halvtimme ungefär...vaknade halv ett och då var det slut. Snopet!
Den låt jag höll på förutom Sverige var Nederländernas. Den var riktigt bra!

Av mormit - 4 maj 2014 19:26

Började fundera lite över skolmaten när jag gick i skolan på 60-talet. Den var helt annorlunda jämfört med dagens skolmat.
Varför jag började tänka på skolmaten var att jag åt stekt salt sill med potatis och löksås till middag idag. Verkligen jättegott! Efteråt blir man så törstig. Kommer nog att slinka ner nån liter vatten under kvällen.
När jag gick i skolan fick vi faktiskt stekt salt sill några gånger. Annan mat som serverades var bruna bönor med fläsk och stekt korv, pölsa med stekt fläsk, rotmos med fläskkorv och mycket annat gott.
De tre första åren i skolan gick jag i Källsjöns byskola och där hade vi egen husmor/kock. Vi fick god vällagad mat varje dag. När vi gick till matsalen som låg en trappa upp, sjöng vi "skål och sked och blommor på borden, sitt nu ner om du vill bli med. Snart kommer vår gröt så varm och så söt.....???" och innan vi satte oss till bords så fick vi läsa bordsbön. Om vi ville ha mera mat, fick vi räcka upp handen och säga: "Be att få mer mat". Efter lunchen var det dags för bön igen "tack Gode Gud för maten Amen".
Numera klagas det mycket på skolmaten. Visserligen ska den kosta så lite som möjligt men det brukar gå att göra mycket gott för en liten penning.
Varje måndag äter jag skolmat och jag måste säga att den är jättegod! Dessutom finns det olika sallader att välja på.

Ovido - Quiz & Flashcards