Alla inlägg under juli 2015

Av mormit - 20 juli 2015 15:47

Varje år firas Svartnäsdagen. Svartnäs är min mans hemby och vi brukar åka dit varje år.
De har en kolmila där som tänds den dagen och det serveras kôlbullar med stekt fläsk. Kolbullar är gjorda av vetemjöl och vatten och stekta i fläskflott, som en ganska tjock pannkaka. Det var vanlig mat för skogsarbetare förr i tiden. Kolet de får från kolmilan, Svartnäskôl, är den allra bästa grillkolen tycker jag.
Det brukar finnas några marknadsstånd med hemslöjd av olika slag och så är det musikuppträdande. En trollkarl brukar uppträda, Mr Udd och därefter blir det godisregn för alla barn.
En tjärdal hade de också där och de säljer tjära.
Inne i Folkets hus var det fotoutställning. Det är min svägerska som bor i byn som ordnat med utställningen. Det är gamla bilder på folk från bygden. Blev lite förvånad när jag såg en bild på min farfar där. Fotot var taget när han var på auktion nånstans.
efyer dagens slut var det dags för musikgudstjänst i Svartnäs vackra kyrka. Det var Svärdsjö spelmanslag som stod för musiken. Med i spelmanslaget är min mans moster. De bjöd på vackra låtar, som gjorts av spelemän från trakten.

Ovido - Quiz & Flashcards