Alla inlägg under januari 2014

Av mormit - 4 januari 2014 09:37

Jag sitter nu i bilen på väg till 2-årskalas hos barnbarnen. Vi hade ett kalas för henne samma dag som hon fyllde 2 år, släktkalas hemma hos oss. Idag är det kompiskalas och då är farmor och farfar, hennes äldsta kompisar, inbjudna.
Det är fem grader varmt och regnväder. Åkrarna är alldeles gröna.
Ur led är tiden...

Av mormit - 2 januari 2014 17:07

Idag var det dags att börja jobba igen efter lite ledighet i mellandagar. Det var lite lugnare än vanligt eftersom några valt att vara lediga.

Av mormit - 1 januari 2014 20:39

Vi fick testa Spotify alldeles i början när de startade. En av sönerna är kompis med en av de dom jobbar där. En annan av sönerna var "testare" av Spotify.
Ja, vad ska man säga...det blev så mycket enklare när Spotify kom det är klart!

Av mormit - 1 januari 2014 19:24

Den här bilden fick mig att tänka på Konsum i Källsjön. Där fanns en butik med lite av varje i och utanför fanns en bensinpump av äldre modell. Jag minns att Konsumföreståndaren brukade gå ut och tanka åt sina kunder ibland. Man fick själv ställa om blandningen på bensinen och nollställa mätaren.

Av mormit - 1 januari 2014 14:28

Vissa saker har jag svårt att göra mig av med, som en gammal och sliten nalle.

Av mormit - 1 januari 2014 14:04

På 1960-talet när jag var liten hade vi alltid stora julkalas.
Julafton firade vi alltid hemma hos oss och så kom det alltid nån släkting. Farmor och farfar var alltid med förstås, för de bodde på övervåningen.
Sedan var det julkalas hos olika släktingar och vänner ända fram till tjugondagknut.
Det var julmat av alla sorter som kvinnorna kämpat med före jul.
Lutfisken lutade de själva, den lades i blöt den 9:e december på Anna-dagen och sen var det ett tungt och mycket kallt arbete att skölja den och byta vatten på den, men jag hörde aldrig att mamma klagade. Den hemlutade lutfisken blev otroligt god. Så smakar aldrig lutfisken som man köper.
Mammas kalvsylta och pressylta var också väldigt god.
Grisfötter skulle alltid finnas på julbordet och köttbullar, inlagd sill och ättiksströmming.
Jag tittade på TV-programmet "Jul med Ernst" och han sa: inget julbord utan ättiksströmming. Så i år gjorde jag ättiksströmming till julbordet och den rätten blev populär.
Till efterrätt gjorde mamma alltid Ris ala Malta. Ingen orkade egentligen äta av den men mamma var så envis att alla skulle åtminstone smaka på den....och så blev det oftast lite mer än bara ett smakprov.
Mamma bakade mycket kvällarna före jul. Det skulle vara många olika sorters kakor, pepparkakor, bondkakor, drömmar, knäckflarn, spritskransar, struvor, munkar, kanelbullar, saffranslängder, veteskorpor, sockerkaka, mjuk pepparkaka och kanske mandelkubb också.
Det var väldigt stressigt före jul. Allt skulle städas, byta gardiner, stryka dukar, julpynta och trägolven skulle fernissas. Granen klädde hon kvällen före julafton när jag hade lagt mig. Det var så spännande att ligga i sängen och höra hur det prasslade och klirrade. På julaftonens morgon var det så mysigt att gå in till julgranen i finrummet och sitta där i gungstolen och titta på den.

Ovido - Quiz & Flashcards