Alla inlägg den 29 augusti 2014

Av mormit - 29 augusti 2014 07:39

Min mamma brukade alltid så en massa frön till alla möjliga växter, både grönsaker och blommor.
Grönsakerna trivdes bra i det välgödslade grönsakslandet. Vi hade ju en bondgård så gödsel fanns på gården. Hon odlade grönsaker och det fanns en gammal jordkällare för vinterförvaring av potatis, morötter, kålrötter mm. I jordkällaren fanns det även sylt och saft förstås.
Men det jag minns mest av hennes planteringar är eternellerna och prydnadsgräset. Så underbart vackra. Jag har länge haft kvar vackra strån och vippor som jag fick av henne på 1990-talet. Men nu har jag slängt dom fast det tog emot. Det var ett kärt minne av mamma.
Ett annat minne är mammas blommor "judassilverpenningar" som hon brukade dela med sig av. Jag fick några frön för många år sedan och de finns fortfarande kvar i mina odlingar. De är så vackra när de blommar tidigt på våren och sen är de torkade fröställningarna vackra.
Igår skakade jag av skalet på några och idag tar jag med buketten till jobbet.

Ovido - Quiz & Flashcards