Direktlänk till inlägg 19 januari 2013

Ta över gården...

Av mormit - 19 januari 2013 11:47

Jag berättade förut om att det oftast var äldsta sonen som skulle ta över hemmanet/gården när föräldrarna inte orkade mer. De gamla hjälpte förstås till så mycket de kunde, delade med sig av sina kunskaper, passade barnbarnen och var förstås till hjälp med allt så länge de orkade med. När de sedan blev gamla och sjuka så var det äldsta sonens familj som tog hand om dem och de fick bo kvar på gården.
Det var nog nära att den traditionen skulle brytas på 1940-talet i min pappas familj.
Både min mamma och pappa kom från samma trakt, det var bara några kilometer mellan byarna de bodde i.
Mamma och pappa hade gått i samma skola, t.o.m i samma klassrum. Det skilde 5 år mellan dem, så de hade inte gått i samma klass. De gick 6 år i Lövtjärns skola. Där fanns det bara en lärare och ett klassrum. Läraren bodde på övre våningen.
Efter skoltiden arbetade min pappa i skogen, huggning, timmerkörning, kolning, flottning och hemma på gården. Min mamma började arbeta som piga i Ulvsta, hos familjen HansHans.
Båda lockades av att det fanns mer och bättre arbeten i Stockholm.
Min pappa flyttade till den stora hufvudstaden för att arbeta. Han bodde på S:t Eriksgatan i stan och jobbade på nåt bygge. Mamma flyttade också till Stockholm? Hon bodde på Villavägen 7 i Stocksund och arbetade på Betaniastiftelsens Sjukhem, som låg i närheten.
Någon gång i mitten av 40-talet så möttes de igen och kärlek uppstod.
De flyttade från Stockholm till Nyhyttan, lite närmare föräldrahemmen. Till den trakt där min mormor hade flyttat till när hon gifte om sig. Båda fick arbete och de fick sitt första barn. De flyttade igen, bodde hos en familj, Bloms i Hästbo, där mamma hjälpte till i det stora hushållet.
När de flyttade nästa gång blev till min pappas föräldrahem i Knottåsen, till det hem min farfar flyttat till 1909 (tror jag) med sina föräldrar och några syskon. Farfar var den yngste sonen i den stora barnaskaran med 11 barn. Att det blev den yngsta sonen som tog över gården berodde på att de två äldre bröderna hade emigrerat till USA. Han hade även fyra systrar som emigrerade. Farfar hade också tankar på att emigrera men farmor ville inte, så det blev inget av med den saken.
Där på den mycket ensligt belägna gården blev vi kvar till början av 1960-talet. Jag föddes där, 10 år efter att de fick min bror. När jag var ca tre år flyttade vi till grannbyn och farmor och farfar följde med.
Så klart!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mormit - 4 juni 2016 16:51

Idag har jag varit på loppis i Hågelby. Så skönt att det inte var lika varmt idag som det var igår. Jag handlade inte mycket men en blommig tunika och ett halsband blev det. Naturligtvis tog jag även en promenad i parken. I Brunnsparken satt jag ...

Av mormit - 4 juni 2016 16:42

Igårkväll hade vi en fin eftermiddag med jobbet i Hågelbyparken. Eftermiddagen började med att vi fick lyssna till den duktiga ståuppkomikern Eric Löwenthal. Vi skrattade och svettades (en mycket varm dag var det och mycket skratt blev det). Mycke...

Av mormit - 3 juni 2016 20:49

Älskar syrener! När jag var liten så blommade syrenerna senare än nu, ungefär vid midsommar. På midsommaraftonen brukade min pappa gå ner till hagen nedanför vårt hus och såga ner några små björkar. Sen satte han dom vid vår trappa upp till ingånge...

Av mormit - 6 februari 2016 17:26


Nu har jag varit på mässan och det fanns mycket intressant att titta på. Men smakar det så kostar det. Hann med en intressant föreläsning om att köpa bostad i Spanien också. Tänk om man kunde bo där nere under vinterhalvåret och så komma hem när vår...

Av mormit - 6 februari 2016 13:49

Nu var det längesen jag skrev nåt här igen. Jag glömmer helt enkelt bort att skriva. Jag har så fullt upp med Facebook och Instagram. Nu sitter jag på pendeltåget mot Helenelund, jag ska till Kistamässan. Så här mitt i vintern så drömmer man sig ti...

Ovido - Quiz & Flashcards