Alla inlägg den 14 januari 2013

Av mormit - 14 januari 2013 19:38

Till middag idag hade min man kokat fläskkorv och köttkorv och till detta hade han gjort ett jättegott potatismos.
Det fick mig att tänka på när min mamma gjorde egen korv. Den blev fantastiskt god.
Vi hade en bondgård, så kött var det nästan alltid på bordet när det var matdags.
När vi hade slaktat något djur så brukade mamma göra korv av olika sorter. Hon köpte fjälster i nån butik. Det var rensköljda tarmar från något djur. Sen malde hon kött, fett, potatis, lök och rörde ihop det tillsammans med bl.a salt, peppar. Ibland hade hon korngryn i smeten minns jag, då blev det grynkorv. När hon blandat allt noga så kördes det i köttkvarnen igen. Nu hade hon satt på ett korvhorn på kvarnen. Jag fick trä på fjälster på korvhornet och knyta en knut i änden. Mamma malde ner korvmassan i köttkvarnen och den pressades ut i fjälstret till en korv. När den fått lagom längd tog jag bort fjälstret och gjorde en knut i andra änden. Ibland tog vi ett snöre och knöt om istället för att göra en knut.
Det brukade bli mycket korv och mamma frös in en del och en del gav hon bort till släkt och vänner.
Jag har några gånger försökt göra egen korv och den har blivit god den också, men jag har inte använt mig av fjälster utan tagit "plastskinn" istället.

Ovido - Quiz & Flashcards